logo

Søk

Slik går de frem

Mange virksomheter blir villedet av pågående og finurlige telefonselgere.   Under følger noen beskrivelser av fremgangsmåter som ofte blir benyttet av villedende telefonselgere. Felles for disse er at de benytter teknisk snakk for enten å overbevise kunden, eller for å skremme kunden til å betale fakturaen i etterkant.

Salg av internettdomener

Noen ringer og forklarer at et internettdomene med ditt firmanavn er i ferd med å bli kjøpt opp av andre, men at firmaet har vært” så elskverdig” og satt domenet på vent. Dette har de gjort slik at du skal kunne få muligheten til å sikre deg det først. De gir deg en kort frist til å bestemme deg fordi salget til det andre firmaet er i ferd med å bli effektuert, og de kan kun bremse salget til for eksempel kl 11. Du blir også tilbudt å kjøpe tilliggende domener. For eksempel om du har firma.no, kan du også få firma.com, firma.org, osv. Prisen de tilbyr deg for dette er bare kr 1800,- men det som ikke kommer klart frem er at denne prisen gjelder pr. domene, så sluttregningen blir ganske høy. Les mer og hør lydopptak i en artikkel fra Computerworld

Du kan selv kjøpe domener via nettet og til en meget rimeligere pris. Et domene vil koste mellom 90 og 150 kr pr. år, men noe mer om du ønsker webhotell og support, men likevel langt fra kr 1800,-. At et firma ringer deg og forklarer at de holder tilbake en registrering forsøkt gjort av en annen er ikke mulig. Er domenet ledig kan hvem som helst kjøpe det. Her gjelder førstemann til mølla-prinsippet. Ingen kan heller selge eller kjøpe et domene du allerede har registrert, med mindre du selv overdrar det.

Salg av annonsering/registrerting på internettkataloger.

En annen variant er oppføring i nettkataloger. En vanlig taktikk er å spørre om du vil ha samme oppføring som i fjor. Dette er uavhengig av om du var oppført i fjor eller ikke. Selger snakker fort og tilforlatelig, og ber deg gå inn på en lenke og bekrefte firmaopplysningene mens vedkommende har deg på tråden. En tid senere får du en faktura i posten med henvisning til en elektronisk inngått kontrakt. For mange virksomheter viser det seg at de ikke har hatt en oppføring tidligere, i alle fall ikke en du har betalt for (Redaksjonell oppføring). Vårt råd er å sjekke regnskapshistorikk, kvaliteten på tjenesten og om det er noe du faktisk har nytte av før du sier ja til en telefonselger. Be gjerne om å få ringe tilbake. Dersom selger forklarer at dette er vanskelig bør du være varsom. Noen firmaer spekulerer også i navnelikhet. Forsikre deg om hvilket selskap du faktisk snakker med.

 Salg av hjemmeside

Et tilbud om en profesjonell hjemmeside, med seks måneder gratis prøvetid kan jo være fristende for et nystartet firma og takke ja til. Det som ofte ikke fremkommer er at du skriftlig må si opp prøveabonnementet en måned før prøvetidens slutt, ellers går den over i et løpende abonnement. Også her blir det benyttet elektronisk avtaleinngåelse.

 Særlig ansvar

I en dom fra Oslo Tingrett blir det fastslått at en selger som aktivt oppsøker en kunde også har en særlig plikt på seg til å opplyse om viktige sider ved produktet og vilkårene de tilbyr. [Avanti-saken] Mange bruker også teknisk snakk for å forvirre eller skremme kunden.

 Se relatert sak her Villeder kunder med teknisk snakk

 For flere fremgangsmåter, se www.varslingslisten.no

  •                                     

  •