logo

Søk

Fremgangsmåter og sjekkliste

Les alt med liten skrift. Næringsdrivende har ingen angrefrist. Ingenting er gratis. Der er ikke forbudt å selge et dårlig produkt.

Nr

Fremgangsmåte

Hva bør sjekkes?

Hva gjør jeg?

1

Falske faktura, med kjent leverandør som "avsender"

Se gjennom regnskapshistorikk, og se om kontonummer stemmer med tidligere fakturaer fra samme leverandør.

Sjekk med leverandør om de har byttet konto.

Dersom det avdekkes at det er falsk faktura, anmeld saken til politiet og legg ved fakturaen.

Send varsel, med kopi av faktura til Varslingslisten.no

2

Faktura uten forutgående avtale eller bestilling.

Se gjennom regnskapshistorikk, og se om dere har tidligere avtale med firmaet.

Be om ordrebekreftelse og referanseperson, evt. bestrid svaret.

Markedsføringsloven § 11 bestemmer at det er ulovlig å sende faktura uten at det er inngått avtale om levering av en ytelse på forhånd.

Vurder anmeldelse til politiet.

 Send varsel til Varslingslisten.no

3

Tilbud skrevet på fakturablanketter

Det er ikke en faktura dersom det ikke står : faktura, fakturanummer, fakturadato, betalingsfrist.

Kast tilbudet.

Send varsel til Varslingslisten.no

4

Ringer om fornyelse av abonnement evt. oppsigelse av abonnement.

 (Henviser ofte til avtale med sjefen eller annen navngitt person om at dokumentet må underskrives)

Har jeg betalt noe til disse tidligere?
Reager på alt med liten skrift.
Ville du ha søkt etter en kunde/leverandør på dette nettstedet?
Søk på internett om navnet er omtalt i media. Les nøye på blanketten om det står noe om pris og avtaleperiode.

Dersom du ikke tidligere har avtale og/eller ikke ønsker å bli oppført i katalog/nettsted avvis kravet med en gang. Si nei!
 
Kast tilbudet.
Send varsel til Varslingslisten.no

5

Sender faks eller mail med ordlyden Order/Manus/ Korrektur.
 
(Henviser ofte til avtale med sjefen eller annen navngitt person om at dokumentet må underskrives)

Har jeg betalt noe til disse tidligere?
Søk på internett om navnet er omtalt i media. Les nøye på blanketten om det står noe om pris og avtaleperiode.
Reager på alt med liten skrift. Ville du ha søkt etter en kunde/leverandør på dette nettstedet?

Dersom du ikke tidligere har avtale og/eller ikke ønsker å bli oppført i katalog/nettsted avvis kravet med en gang.
 
Kast tilbudet.
Send varsel til Varslingslisten.no

6

Oppdatering av kunderegister/eller database

Sjekk hva det dreier seg om. En del ”gratis” oppføringer sender oppdateringer som blir bestilling dersom de underskrives. Les nøye alt med liten skrift. Ofte medfører slike underskrifter store kostnader og stort tidsforbruk.

Dersom dette er noe du ikke har vært borti tidligere så vurder om dette er interessant. Har du ikke hørt om dem er det stor sannsynlighet for at ingen andre har det heller.

Kast tilbudet.
Send varsel til Varslingslisten.no

7

Reklame på forsiden av kataloger av ulike slag.

Er det reklame på forsiden av katalogen eller på et plastomslag?
Får alle innbyggere omslaget, eller bare næringslivet eller de som abonnerer?
Hvordan sendes det ut? Hvor mange av dine kunder vil se omslaget?

Vurder nøye alle markedsføringstiltak.
Dersom det er et stort antall i din målgruppe som har reservert seg mot å få papirutgaven av katalogen, er det sannsynligvis ikke relevant for deg. Dersom det er sannsynlig at din målgruppe vil bruke omslaget, er det kanskje riktig markedskanal.

Send varsel til Varslingslisten.no

8

Salg av domener med den begrunnelse at  andre er ute etter ditt domenenavn i andre land.

Er opplysningene som gis troverdig? Hva vil jeg måtte betale for å få gjort det samme hos min egen leverandør?

Ikke tro på alt du hører. Dersom det er viktig for deg å reservere domenenavnet flere steder, så sjekk prisalternativer hos andre. Det er lurt å benytte samme leverandør som du har i dag. Da er det lettere å holde kontroll.

Send varsel til Varslingslisten.no

9

Selger sier at du må ha dette kurset i henhold til loven, og at det er straffbart  ikke å ha tatt kurset.  

Kontakt din hovedorganisasjon/ bransjeorganisasjon og sjekk om utsagnet er riktig.

Ikke kjøp med en gang. Noter navn/telefon og kontaktperson. Dersom du må ha kurset, så sjekk om du kan få samme kurs enklere/billigere et annet sted.

Send varsel til Varslingslisten.no

10

Selger presenterer seg og ringer fra et selskap som høres kjent ut. (Navnelikhet med store selskaper)

Dersom du er usikker bør du be om navn og telefonnummer samt sjekke dette mot kjente kataloger og lignende. Useriøse selskap er som oftest ikke ført opp i telefonkatalogene.

Er du usikker på om dette er reelt, så ring det selskapet du tror det er og sjekk om selger snakker sant. Dersom dette er en ”look alike”.

Send varsel til Varslingslisten.no

11

Et MEGET godt og billig tilbud.

Sjekk nøye hva prisen inkluderer,  slikt som bindingstid m.m. Ofte er lave summer tegn på at man enten binder seg for lang tid, eller at det tilkommer andre kostnader i tillegg dersom du inngår avtalen.

Vær sikker på at du vet hva du underskriver på . Er det noe du oppfatter som utilbørlig markedsføring, så send varsel til Varslingslisten.no

12

Du blir fortalt at du har vunnet noe og bes gi informasjon om hvor premien skal sendes

Hvorfor skal jeg ha vunnet? Hva dreier det seg om? Hvorfor skal de ha mitt navn og firmaadresse dersom de vet jeg har vunnet?

Ikke oppgi data til noen dersom du ikke er 100% sikker på at henvendelsen er korrekt. Husk det er ingen som gir fra seg noe gratis.

Send varsel til Varslingslisten.no

13

Ringer og sier de har en kjedeavtale og spør om det er på tide å bestille opp mer papir, fargebånd, kassaruller el.l.

Sjekk med kjedekontoret om det er tilfelle.

Bestill som vanlig dersom leverandøren har en avtale. Hvis selger ikke har avtale så varsle din kjede og send varsel til Varslingslisten.no

14

Du blir tilbudt tonerkassetter eller lyspærer som et prøvetilbud om du svarer ja med en gang.

Sjekk hvilket firma det dreier seg om. (Purehelp.no, gulesider.no eller Brreg.no) Se på omsetningen og etableringsdato.

Normalt bør man ikke godta slike tilbud over telefon. Enkelte ender opp med en pall med varer de ikke har behov for.

Send varsel til Varslingslisten.no

15

Spørreundersøkelser der man blir bedt om å oppgi navnet sitt og hvilke printere man har.

 

Ikke besvar spørsmålene. Det kan hende du ender opp med å få tilsendt forbruksmateriell med henvisning til at samtalen var et salg.

Send varsel til Varslingslisten.no

  •                                  

  •